maandag 6 juni 2011

Kleuren mengen

Ik heb even gegoogled naar onderzoek naar de effecten van verschillende typen persoonlijkheden bij een brainstormsessie. Ondanks mijn zwarte band Google zoeken, kon ik zo snel even niets vinden. Het lijkt mij bijzonder om te zien of bepaalde karakter typen samen heel efficiënt zijn. Of dat een goede mix van persoonlijkheden juist beter is om creatieve oplossingen te bedenken. Als iemand mij kan wijzen op zo'n onderzoek dan hoor ik dat graag!


Twee groepen
Wat ik wel vond was een onderscheid tussen twee groepen creatievellingen. Namelijk de intuïtieve en de analytische creatievellingen. Het verschil tussen beide groepen zit hem in ‘the box’. De eerste groep bekijkt graag het geheel op een ongebreideld fantaserende manier. Zij denken graag ‘out of the box’. De analytische creatievellingen vinden het juist prettig om binnen de kaders te zoeken naar oplossingen en houden zich daarbij meer met details bezig. Deze twee groepen kijken dus ieder vanuit een andere hoek naar een probleem. Moet je de groepen nu bij elkaar zetten voor een maximaal resultaat, of remmen ze elkaar dan af?

Niet creatief
Nog belangrijker vond ik de bevinding dat 75% van de bevolking als ‘niet creatief’ bestempeld wordt. Daarom denk ik dat een brainstorm altijd vrijwillig moet zijn. Je kunt niet zomaar met een heel projectteam bij elkaar gaan zitten en magie verwachten. Faciliteer de chemie! Zet de mensen die willen en kunnen bij elkaar. De minder creatievellingen kunnen hun bijdrage leveren door vooraf probleemstellingen en informatie aan te leveren in een startdocument.

Zijlijn
Het blijft belangrijk om iedereen in het team te waarderen om wie ze zijn. Een diamant heeft immers vele facetten. Iedereen is anders en hoe goed jij zelf ook bent. Iemand anders heeft iets wat jij niet hebt. En dat is zijn of haar manier van kijken naar een probleem. Ik heb zelf problemen met het schrappen van ideeën bij een brainstormsessie. De inbreng en inzet moet niet in de prullenbak maar op de reservebank. Het is veelal gemeenschappelijk onbegrip waardoor een idee dat te ver ‘out of the box’ is wordt weggestreept. Door het idee aanwezig te houden aan de zijlijn kan het inspireren bij het uitwerken van de andere ideeën.

Mengelmoes
Als je bij het verven alle kleuren door elkaar mengt krijg je een gore bruine kleur. In een creatief proces is dat niet anders. Ieder zijn individuele inbreng en kijk op het probleem is uniek. Als daar een soort gemene deler in gevonden wordt dan loop je het risico op een noch vlees noch vis resultaat. Kleuren moeten elkaar versterken, beter uitkomen met elkaar. Maak geen mengelmoes maar waardeer de inbreng van elk individu.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten