maandag 14 mei 2012

Open mind, inspiratie


De creatieve geest staat altijd open. Open om nieuwe dingen te zien en op te nemen om hier later uit te putten. Dit betekent heus niet dat je altijd en overal visioenen en beelden hebt. Linken legt en een soort continu LSD trip beleefd. Nee, rustig aan maar. Je bent natuurlijk van tijd tot tijd druk en gefocust op andere dingen. Maar zorg dat je altijd open staat voor nieuwe inzichten. Met creatie ben je altijd onbewust bezig.

Smartphone
De echte creatieve geest is als een smartphone die heel veel gebruikt wordt. Altijd aan en een wereld van mogelijkheden, maar met al die creativiteit moet er ook vaak opgeladen worden. En dat is waar een open mind om draait. Op de momenten dat je niet druk bent moet je alle rare, gekke, leuke en bijzondere dingen opzuigen, actief meemaken en observeren. Wat zie je? Wat valt je op? Maak van het opladen een gewoonte en je creatieve effectiviteit wordt vergoot. Je input op de momenten van open mind geven je de kracht en basis om tijdens een creatieve sessie te putten uit beelden en bijzondere dingen. Nou, hoe werkt dat dan? Zo’n open mind? Ik geef een voorbeeld:

Voorbeeld
Ik zat in de auto terug van een bijzondere Workimprovers bijeenkomst. Saai op de weg gaat je mind dus langzaam open. Dan valt je oog op twee mensen op de motor. En KLIK: zien is realiseren. Ik realiseer me op dat moment dat ik in een auto zit met 6 airbags, kooiconstructie, riem, ABS, EPS en kreukelzone. En de achterste motorrijder houdt zich vast. 130 kmh (op de A2) en je gewoon goed vasthouden. Dat is toch raar? Sterker nog, het is bizar! Zit ik in mijn 5 sterren botsproof auto, zonder winterbanden (want ja, ik ben een risktaker) en naast mij de motorrijder die zich alleen maar vast houdt aan de bestuurder.

Magie
Koester momenten en beelden die bijzonder zijn. Realiseer je dan ook dat je iets opmerkelijks, bijzonders ziet. In de gewone alledaagse dingen zit magie. Probeer die dingen te ontdekken en actief op te nemen. De observeren met een open mind is het opladen van de creatieve geest. Laadt je op en zet die power in bij het creatieve proces.

Opladen
Om beter te creƫren moet je veel dingen zien. Dus probeer te zien en te genieten van het zien. Er is altijd wel iets dat je doet glimlachen. Iets waarbij je je wenkbrauw optrekt en denkt. Zo dan! Koester die momenten en wordt je bewust. Bewust zien, beleven, voelen, ruiken en observeren. Laad jezelf op met creatieve energie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten