donderdag 6 oktober 2011

De beleving, het gevoel




















Wat drijft de moderne mens? De beleving, de user experience, het gevoel. Mensen schaffen op basis van een gevoel en een beleving een iPad aan terwijl ze voor digitaal werken misschien een netbook nodig hebben. Bij Albert Heijn straalt de winkel kwaliteit uit wat de hogere prijs rechtvaardigt. Mensen maken keuzes op basis van hun gevoel. De beleving kleurt de redenatie.

Klantbeleving
Slimme ondernemers maken gebruik van het gevoel bij klanten en spelen hier goed op in. En is dit dan een truck? De klanten worden bewust beïnvloed en krijgen een goed gevoel. Is dit fout? Nee, dit is exact waar het om draait. Een gelukkige gebruiker is een tevreden klant. Je moet alleen maar zorgen dat je klant het gevoel vast kan houden. Het product moet matchen met de klantbeleving.

Steve Jobs
Bovenstaande schreef ik gisteravond. En toen ging Steve Jobs dood. Mijn stuk over klant ervaring. Mijn aanzet om te zeggen dat een iPad niet echt geschikt is om mee te werken maar meer om te consumeren valt ineens in het niet. Want je kunt van Apple zeggen wat je wilt, beleving en gevoel is wat ze doen. De user experience is ultiem. Een quote van Steve Jobs: “Design is not just what it looks and feels like. Design is how it works.”

Disney
Vergeet niet dat Steve Jobs de oprichter van Pixar Studio’s is en een van de executive producers van Toy Story. Hij was na de verkoop van Pixar aan Disney (7,4 miljard dollar!!!) de grootste aandeelhouder van Disney. Steve is voor mij een inspiratiebron om al mijn creativiteit in te zetten. Leef je droom en volg je hart. “Dont settle for less”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten