vrijdag 11 november 2011

De werkplek van Het Nieuwe Werken


HNW, flexibel, werkplekonafhankelijk, tijdonafhankelijk, het klinkt allemaal fantastisch! Ik wil heel graag werken in dat hippe businesscafé met mijn laptop en een heerlijke cappuccino. Zittend aan zo’n steigerhouten tafel in een inspirerende door mij bewust gekozen omgeving. In contact met al mijn collega’s via de cloud. ‘Yes we can!’

Ladeblok
Maar hoe leuk mijn eigen bureaubladachtergrond in Windows ook is, ik hecht persoonlijk veel waarde aan mijn eigen kantoor omgeving. Thuis heb ik natuurlijk een kantoor, dat ik deel met mijn HNW collega’s (vrouw en kinderen) en een prachtige designtafel van gerecycled hardhout waar menig steigerhouten tafel nog wat van kan leren. Ja, thuis heb ik alles om goed te kunnen werken. En ook in het hippe café kan ik zo terecht. Maar wil ik daarvoor mijn thuisbasis op kantoor opgeven? Mijn ‘wall of achievements’ inruilen voor een ladeblok met een fotolijstje erin?

’s Ochtends heel vroeg beginnen om de flexplek bij het raam voor die dag te claimen? Rennen met je ladeblok door gang om 7 uur ’s ochtends?

NEE!

Custom
Op de foto zie je mijn prikbord achter mijn werkplek, in een saai standaard kantoor heb ik mijn eigen plekje gemaakt. Ik wil me thuis voelen op kantoor, mijn werkplek is mijn domein, en nee ik heb ook geen clean desk. Naast mijn prikbord hangt de filmposter van ‘Indiana Jones and the last crusade’. Deze poster hing altijd op het kantoor van mijn overleden vader. En vol trots heb ik hem aan de muur hangen. Ik vind het prettig om in mijn custom omgeving te werken.

Dus zeg ja tegen HNW! Blijf na de vergadering hangen in dat café met die steigerhouten tafel! Even gebruik maken van de mogelijkheden op locatie. Maar kom de volgende morgen gewoon weer thuis op je eigen werkplek.

Werkgevers
En voor jullie werkgevers, een paar werkplekken besparen zodat je minder kantoorruimte hoeft te huren. Echt? Zit daar de winst? Is die saaie flexibele kantooromgeving niet het laatste duwtje in de rug om je werknemers helemaal niet meer binnen te zien? Zoals fabriekskoffie werknemers naar de lokale lunchroom verdrijft, kan een koud flexkantoor werknemers beroven van individualiteit en een vertrouwde werkomgeving. En juist als je lekker in je vel zit kan je bruisen van de creativiteit. En hé, daar gaat het toch om!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten