woensdag 25 januari 2012

De kracht van jou


Omdat creativiteit uit jezelf komt, opborrelt uit het diepste van je ik, is het belangrijk dat je dicht bij jezelf blijft. Je kunt heel lang doen alsof je iemand anders bent. Voldoen aan verwachtingen omdat dit gewenst is. Maar in de tijd van een ideeëneconomie gaat het om jou. Niet om het gedrag dat je aanleert en iedereen ook kan vertonen. Het informatietijdperk komt tot een einde het gaat om de creatie van originele content. En dat komt bij jou vandaan.

Vrij zijn
Het beste uit jezelf komt uit je eigen ik. Creativiteit komt voort uit een staat zonder belemmeringen. Als je niet vrij kunt zijn in je doen en laten, haal je niet het maximale uit jezelf. Dat is jammer voor jou, maar ook jammer voor de organisatie die je in dat strakke pak drukt om het corporate beeld strak te houden. Daar zie je de oude bedrijven de boot missen in een tijd waarin één idee de gevestigde orde op zijn grondvesten doet schudden.

Ideeënbus
De waarde van dat ene idee is zo hoog, dat je zowat alles voor lief zou nemen om maar dat ene idee te laten ontstaan. Of beter, creëer een omgeving van creatie. Laat je medewerkers vrij en zichzelf zijn. Zorg voor een verbouwing van vergaderkamers naar inspirationrooms. Als dat ene briljante idee dan komt, moet je er alles aan doen om het te laten landen. Zorg dat mensen hun input leveren. Dit kan door een ideeënbus neer te zetten. (Ik heb trouwens ooit een sticker met ideeënbus op een papiervernietiger zien staan.) Maar beter is het creëren van een werkomgeving waarin de werknemers gewaardeerd worden voor het aandragen van alle ideeën. Hoe kansloos ze soms ook lijken. Het motiveren van een waarom een idee het niet is definieert namelijk wat het wel moet zijn.

Aim higher!
En als laatste je doel, je dot on the horizon. Ik heb eerder eens gezegd ‘aim high’. En ik neem dat nu terug. Aim higher! The Sky is niet the limit! De maan of de sterren, nee zelfs de dood is geen limiet. Ik eindig met een linkje van een presentatie van Jason Silva. Aim higher! Neem de rode pil, blijf in Wonderland en kijk hoe diep ‘the rabbit hole’ gaat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten