maandag 19 maart 2012

Het hanteren van de superkracht van Creativiteit.


Creativiteit is voor velen een ongrijpbare meerwaarde. Bijna iets als een leuke cultuur. Je kan er je best voor doen, maar vaak is het er of niet. Creativiteit zit in mensen en bij de één meer dan bij de ander. Binnen een organisatie wordt tegenwoordig steeds meer de meerwaarde van creativiteit erkent en gevraagd. Maar hoe oogst je nu de superkracht van creativiteit?

In de mens
Creativiteit heeft vrijheid nodig om te kunnen bestaan. Je moet je gedachte vrij kunnen laten gaan. Dit houdt in dat je medewerkers niet als een soort lopende band werker moet inzetten. Voor een lopende band is het namelijk goedkoper om robots in te zetten. De menselijke meerwaarde zit hem in het leggen van verbanden en zelf nadenken. Geef je medewerkers de tijd en ruimte om te denken.

We leven in een tijd waarin je als bedrijf altijd ingehaald kan worden door een beter bedrijf die het goedkoper, efficiënter, beter kan, of bijvoorbeeld meer middelen heeft om reclame te maken. Het uitpersen van de laatste paar procent van de inzet van mensen (let op processen uitpersen is altijd slim!) is niet meer de oplossing. Anno nu moet je het hebben van innovatie en aanpassing. Je hebt de creativiteit van je medewerkers nodig om te overleven. Laat de mensen vrij omgaan met de indeling van het werk. Luister naar ze en respecteer hun mening en inbreng. Zij hebben de dagelijkse kennis en als dat mixt met creativiteit dan krijg je innovatie!

Geef je medewerkers het vertrouwen dat zij hun ideeën en verbeteringen in de organisatie kwijt kunnen. Zet de managers in als een soort Quarterback uit het American Football. Zodra een medewerker op een goed spoor is geef je hem de bal en laat hem gaan voor de Touchdown. En misschien is het niet helemaal een succes, een goed initiatief levert al snel winst op in de vorm van een paar stappen voorwaarts. Het succes is geboekt en de Quarterback maakt zich op voor de volgende play. Je medewerkers zijn je sterspelers, binnen je team. Ook met half succes heeft je team geoefend in het innoveren en is het klaar voor de volgende stap op weg naar winst.


In de organisatie
Creativiteit heeft vrijheid nodig om te kunnen bestaan. De mensen geef je de ruimte. Laat ze tijd nemen om visie uit te werken en om de dingen die ze doen, doordacht en beter te doen. Maar hoe zorg je nu dat je als organisatie de superkracht van creativiteit effectief inzet?

Je vraagt je misschien af of je het je wel kunt veroorloven om à la Google 20% van de tijd vrij te innoveren? Maar je moet je misschien afvragen of je het je kunt veroorloven om het niet te doen! Daar waar de ander ineens het licht ziet en een radicale verandering doorvoert, investeer je misschien net in het uitpersen van een proces dat eigenlijk helemaal verlaten moet worden. In tijden waarin resultaten uit het verleden niets, maar dan ook niets, zeggen over de toekomst moet je je continu aanpassen of plaatsmaken.

Naast alleen tijd beschikbaar stellen is ook de omgeving erg belangrijk. Laat je je medewerkers op ideeën broeden in hun hok, of is een innovatieve omgeving meer een soort vrije uitloop ren? Als creativiteit het maken van verbindingen is, dan is juist het onderlinge verbinden van mensen noodzakelijk. Dit moet je fysiek faciliteren. Met een inrichting gemaakt voor samenwerken en elkaar vinden. Vergeet meetbaar, smart, output en resultaat afspraken. Zolang dat allemaal rondom normaal gaat is dat oké. Taak volwassenheid is een vanzelfsprekendheid. Het gaat erom wat hebben je medewerkers gedaan? En niet eens wat heeft het team gepresteerd? Maar wat heeft het team geprobeerd?

Verbinden
Mensen moeten zich vrij voelen, teams moeten vrij kunnen werken. Je medewerkers meer met elkaar verbinden kan via een sociaal intranet-achtig medium. Iedereen in de organisatie moet zicht kunnen hebben op de ander en bij elkaar kunnen aanhaken. Oude organisatiestructuren zijn namelijk niet meer een standaard oplossing in de hedendaagse markt. Een sociaal intranet of sociaal verbetermanagement systeem helpt om de 20% verbeterinitiatieven sociaal te verbinden. Gelukkig hoef je als CEO of manager niet zelf je organisatie te verbeteren. Maak gebruik van sociaal verbetermanagement en zet de wisdom van de crowd in. Jouw eigen crowd. Het wordt zeker een succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten